tisdag 8 december 2009

Tisdagen den attande december. Ett datum vi har tragglat lange och nu ar dagen har! Vi sitter med blandade kanslor och vantar pa att tiden ska ga. Linn vantar pa sin kompis Johanna som kommer imorgon och sedan bar det av for dem till Kambodja - vi ar mer an lite avis! Evelina och Ijja vantar som vantat pa flyget. Dagarna har i Bangkok har vi agnat at att forsoka se lite mer an enbart Khao San Road (den stora backpackerhotellgatan). Detta har bland annat inneburit en tur med tuktuk till Chinatown dar alla bilder nedan ar ifran. I Chinatown kunde man kopa allt jattebilligt, men bara om man kopte sex saker. Vi har aven blivit knadade och bojda i onaturliga vinklar (massage kallas det visst...) och atit underbar indisk mat!


Tiktukfard

Linn pa andra sidan gatan
Jordgubbar
Folkvimmel
Te i losvikt for den intresserade
Citrus

Torkade blackfiskar. Att knapra framfor TVn eller helt enkelt som fin dekoration
Fynd

TACK till alla er som har last var blogg under resan!
Och tack for alla mail och kommentarer - aven for alla de vi aldrig hunnit/kunnat svara pa!
Det har varmt ett hemlangtande hjarta och glatt oss varenda gang!
Vi ses imorn, eller snart!
Sa satter vi punkt for denna gangen!

söndag 6 december 2009



















Hej Bangkok!

Och heja kungen i Thailand! Igar fyllde han 83 ar och festen var total! Staden var fylld av ljus, liveband, fontaner, parader m.m. Thaiarna var kladda i rosa, den kungliga fargen (sa jakla coolt!!) och fotade och skrattade och firade! Harligt! Vi avslutade garkvallen med ett par ol pa var grannpub med alskvard sangare (han sa i love you efter varje lat) och fulla spanjorer.

En vybild over Khao San road tagen fran en indisk restaurang dar vi at igar. Maten var helt obeskrivligt god!

Ett hav av rosa manniskor.

Har har vi kungen med drottning. Ett litet leende kan man val be om?

Vi fick varsin bomullstuss varav stor forvirring.

- Oh, thank you, it's for our ears?

- No no, under nose.

- Okay, in the nose?

- NO NO, uuuunder nose.

- Wha...??

- Smell smell..

Kom pa att det var amoniak, ifall man skulle svimma eller bli yr. De ar anda gulliga thailandarna..

En stad i ljus.

En symfoniorkester till kungens ara.

lördag 5 december 2009

Koh Pha-ngan

Ingen vet hur ons namn stavas, och detta pa grund av att Thailandarna sjalva verkar gilla att variera stavningen! Sa vi kor ett litet mellanting! Men detta ar val typiskt Thailandskt; "jaja, det gor val inte sa mycket, inte sa noga!". Vem kan motsta denna mentalitet?

Resan till on gick smidigt och vi reste som tidigare berattat med nattbat. Efter forsta natten upptackte vi dok att vi fatt var andra rond av bedbugs. Evelina klarade sig med ett par bett (for den som inte vet - ett par bett ar illa nog!) och stackars Linn blev helt sonderbiten! Ijja hamnade nagonstans mitt emellan i bettvag. Vi raknade ganska snabbt ut att det var de nagot tveksamma madrasserna pa baten som givit oss dessa parasiter, men for sakerhets skull bytte vi bungalow! Vi larde oss efter forra rundan att de tar ca ett och ett halvt dygn eller mer for betten att dyka upp efter man blivit angripen! Naval, denna gang visste vi hur vi skulle rada bot pa problemet (kortisonsalva och tigerbalsam) och persen var snabbt och latt avklarad!

Forsta dagen gick i det lugna tempot, vi tittade omkring lite i Tong Sala, ons huvudstad och bekantade oss med omgivningarna. Andra dagen hyrde vi mopeder igen! Kart aterseende av denna sa fortraffliga aktivitet! Vadret var ok, men inte super, men vi tog oss till andra sidan on och tittade pa ett vattenfall pa vagen dit. Val pa norrsidan snorklade vi och vi sag en hel del akvariefiskar! Konstigast var dock sjogurkorna (vi tror det var sjogurkor) som lag pa botten till ingen synlig nytta for oss som saknardjupare marinbiologiska kunskaper!

Tredje dagen var det dags for det vi komit till on for - det sa omtalade fullmoonpartyt!
Vi forberedde oss med chang, pizza och en ordentlig middagslur! Darefter bar det av med den vansinnigaste bilfarden (vi skrek..) nagonsin till Haad Rin pa ons ostsida for "fullmoonering"




Tre tjejer i vantan pa att taxin ska hamta upp oss!


For er som inte kanner till fenomenet "fullmoonparty" kan vi lite snabbt beratta att det i princip ar en enorm strandfest, mellan 5000-15000 (beroende pa nar pa aret) manniskor samlas pa atranden for att dricka, dansa, mala sig sjalva i neonfarger oh ha allmant roligt!




En brakel av folkmassan som alltsa har star pa stranden och dansar


Detta var en mycket annorlunda upplevese, men det var jatteroligt! Vi dansade och drack ol och undvek att prata med en australiensk man i ovre trettioarsaldern som bar omkring pa en upblasbar krokodil (badleksak), Ijja akte rutchkana, och vi alla hade danstavling med nagon snubbe som kom fran nagot land.




Tva festprissar koper forfriskning





Narmare titt pa en av "barerna" (trabank med sprit pa)

Nu sitter vi i Bangkok och minns var glada ungdom. Vi har hittat ett trippelrum (ja, Linn ar fotfarande med oss!) for nastan inga pengar och det ar frascht ocksa! Just nu har vi haft lite tekniska problem sa dessa bilder ar vadvi har att erbjuda for tillfallet! Men ar ni snalla sa ska det kanske komma fler!

Hej sa lange!

tisdag 1 december 2009

Doing the Phi-Phi






































HEJ!
Nu ar det alltsa bara en vecka kvar tills vi kommer hem till Swedenland. Kanns konstigt, men det ska bli sa kul att traffa er allihopa! Vi forsoker dock att slippa tanka pa julhysteri, minusgrader och snoblandat regn och njuter i fulla drag av sista rycket.


































































Efter Phuket tog vi oss till Kho Phi-Phi, denna underbara lilla (alltsa, lilla!) trafiklosa o, dar vi motte upp Linn igen. Hon hade varit en angel som fixat varsta schysta hotellrummet till oss. Nara till stranden, skona sangar, rent och frascht. Anda downern var att det luktade bajs och avlopp i toan. Vi misstankte att vi duschade i bajsvatten, men tack gud for ignoransen och vi duschade glatt vidare. Bilder fran Phi phi ovan!

Forsta dan gick vi ner en svang pa stranden. Vattnet var turkost och 35grader varmt (vattnet alltsa...). Pa kvallen gick vi ut en svang och en ol blev manga och Evelina snubblade till och fick en spink i halen. Jaja, tankte hon, jag fixar det sen. Feststamning nedan!





















Aven nasta dag tog vi oss en svang om stranden. Bada och sola och bara ha det ratt sa bra! Vi ordnade snorkeltur for dagen efter. At gott drack gott. Livet ar ratt sa najs ibland. 3e dagen tog Eve sig i kragen efter patryckningar fran Ijja och Linn att ga till sjukhuset. Varldens gulligaste personal! Efter att ha sprutat i bedovningen drog de ut en 2cm spink. Inget bad pa tre dagar och penicillin i fem. Kunde alltsa inte folja med pa snorkelturen men lakaren sa pa fragan om man fick dricka "not too much" sa det kandes anda OK.































Dag fyra akte Linn och Ijja ut pa sjon for sitt snorkelaventyr. Det bar av till "Bamboo Island for snorkling nr 1 och darfter lunch pa stranden! (Bilder nedan: Ijja och Linn pa vag, Linn snorklar, Ijja och fisk, Bamboo Island)



































































Pa vag fran Bamboo Island sags vilda delfiner!














Mycket haftigt! Efter det oplanerade delfinskadandet var det dags att ga vidare i den zoologiska djunglen och aka till Monkey Beach, en strand full med overviktiga apor, men som lag valdigt fint till! (Bilder nedan: Pa vagen in till Monkey Beach, valnard apa).





































Vidare bar det av mot Maya bay, den sa beromda stranden dar filmen "The Beach" med Leonardo Di Caprio spelades in. Vagen dit gick via "The Viking Cave" (grotta dar vikingar gomde skatter..eller liknanade..) och Pily Bay, en mycket vacker lagun! Darefter snorkling nr 2. Lite rekreation pa Maya Bay vantade och det plaskades mest ruint i det grunda vattnet! (Nedan: Vikinggrottan, Pily Bay, plask i vattnet pa Maya Bay)
































































Turen gick vidare narmare PhiPhi for snorkling nr 3 och darefter beskadades solnedgangen (bild nedan) fran baten! En harlig dag, men Evelina var saknad!
















Det var Phi-Phi. Pa sondagen tog vi oss till Kho Pha-Ngan vilket innebar bat-buss-nattbat. Det gick smidigt men nattbaten var one of a kind. Dock sov vi (hyffsat) gott och kl sex nasta morgon var vi framme. Kommer en liten uppdatering om det senare, men nu kan vi saga att vi har det bra. Mycket bra! Var bungalow ar fin och stallet ar pa stranden och har pool och gym for den intresserade. Imorgon ska vi pa full moon och skaka de lurviga! Bilder fran baten nedan!







































































tisdag 24 november 2009

phuket-singapore-phuket















Pa grund av lilla kranglet med vart thaivisum packade vi i lordags vaskan och flog fran Phuket till Singapore. Det var haftigt! Inte phuket sa mycket, men Singapore. Sjukt cool stad/stat/stad (????). Vi bodde pa ett schyst stalle med markliga manniskor och at sardin-toast pa morgnarna. Forsta dagen besokte vi hela varlden med hjalp av den underbara MRTn (mega-radid-transport typ.. jattesnabba tag. som tunnelbana men anda inte..). Vi var pa deras o, Sentosa Island, allting var konstgjort, vi var i Little India (god mat och indisk musik i varje horn), Chinatown (vi var i ett jattestort kopcentrum, kollade pa kameror dar de sa "i give you, good camera, only 990 dollar, only for you". Ingenstans i Singapore roktes det sa mycket som har), Orchard road (som typ Oxford st i London om inte mer.. Mer av allt liksom. Exlusiva affarer sa langt ogat kan na) och avslutade dagen i den botaniska tradgarden. Inte sa illa pinkat for en dag! Dagen efter (igar) tog vi det lilla lugna och gick pa Zoo. Nanting ingen av oss hade trott att vi skulle gora under denna resa...

Vi tyckte att Singapore var valdigt markligt pa sa manga satt. Men ocksa att vara i slutet resan och har varit pa sa manga stallen dar det overhuvudtaget knappt har funnits nagra restriktioner kandes det lite konstigt att efter 1,5 timme pa ett flyg vara i ett land dar allt ar i system. Allt har ett syfte. Pa MRT stationerna gar konstant filmer pa hur man beter sig pa tagen, hur man gor resan bra. Dar finns bilder pa vilka man ska ge sitt sate till (en gubbe med kapp, tjej med stor mage och person med barn) och det ar forbjudet att ata elle dricka. Bade pa taget och pa stationen. Gor man det far man bota 500dollar (ca 3000spann). Roker man ar det 1000dollar och om man skulle bara med sig farliga vatskor (?) far man punga upp med 5000dollar. Det gar aven filmer om vad man ska gora om en misstankt person gar pa taget med en misstankt vaska.

Vi sa bada tva att Singapore har allt. Om man har pengar. Forsta dan gick vi ut en svang pa kvallen. Vi hade last att man gjorde klokt i att satsa pa happy hour om man ar pa en budget. Det ar klokt. Kostade 5dollar for 25cl ol. Vanliga timmar kostar det 10dollar. Vi tog det lugnt den kvallen.















Sista bilden fran nar vi lamnade Thailand.















Forsta bilden i Singapore.














Vi gick i ett omrade som heter Clark Quay. Det har ar taket (!!) over Clark Quay.















Vi var glada trots dyr ol.
















En liten vy over bygganordningen Singapore. Det ar Disney World eller nagot liknande som ar pa gang...


Men som sagt, det finns allt. Vill du bada? Vi sticker till stranden. Aka skidor? Vi drar till Ice park. Shoppa? Inga problem. Jungeln? Jada. Och sa vidare...














Sahar kan ett valdigt konstgjort vattenfall se ut.















Som sagt...








Julgranen ska vara stor.



















Organiserade och stadade. Och fyndiga.





























Little India.














Chinatown.















Orchard Road.













Juldekorationer. (Jattefint)














Ett vattenfall i botaniska tradgarden. Och en gubbe.













Lite djurbilder:






















Man far akta sig.















Ijja har precis sett en snubbe ge apan en mentos. Tycker inte det ar helt okej.














Nu ar vi alltsa tillbaka i Phuket. Bor pa samma hotell som Leo gjorde i the Beach. Men forutom den sjukt coola detaljen ar inte det har varldens roligaste stalle, men drar tidigt imorn till Phi Phi dar vi ska mota upp med Linn igen. Det ska bli kul!