tisdag 24 november 2009

phuket-singapore-phuket















Pa grund av lilla kranglet med vart thaivisum packade vi i lordags vaskan och flog fran Phuket till Singapore. Det var haftigt! Inte phuket sa mycket, men Singapore. Sjukt cool stad/stat/stad (????). Vi bodde pa ett schyst stalle med markliga manniskor och at sardin-toast pa morgnarna. Forsta dagen besokte vi hela varlden med hjalp av den underbara MRTn (mega-radid-transport typ.. jattesnabba tag. som tunnelbana men anda inte..). Vi var pa deras o, Sentosa Island, allting var konstgjort, vi var i Little India (god mat och indisk musik i varje horn), Chinatown (vi var i ett jattestort kopcentrum, kollade pa kameror dar de sa "i give you, good camera, only 990 dollar, only for you". Ingenstans i Singapore roktes det sa mycket som har), Orchard road (som typ Oxford st i London om inte mer.. Mer av allt liksom. Exlusiva affarer sa langt ogat kan na) och avslutade dagen i den botaniska tradgarden. Inte sa illa pinkat for en dag! Dagen efter (igar) tog vi det lilla lugna och gick pa Zoo. Nanting ingen av oss hade trott att vi skulle gora under denna resa...

Vi tyckte att Singapore var valdigt markligt pa sa manga satt. Men ocksa att vara i slutet resan och har varit pa sa manga stallen dar det overhuvudtaget knappt har funnits nagra restriktioner kandes det lite konstigt att efter 1,5 timme pa ett flyg vara i ett land dar allt ar i system. Allt har ett syfte. Pa MRT stationerna gar konstant filmer pa hur man beter sig pa tagen, hur man gor resan bra. Dar finns bilder pa vilka man ska ge sitt sate till (en gubbe med kapp, tjej med stor mage och person med barn) och det ar forbjudet att ata elle dricka. Bade pa taget och pa stationen. Gor man det far man bota 500dollar (ca 3000spann). Roker man ar det 1000dollar och om man skulle bara med sig farliga vatskor (?) far man punga upp med 5000dollar. Det gar aven filmer om vad man ska gora om en misstankt person gar pa taget med en misstankt vaska.

Vi sa bada tva att Singapore har allt. Om man har pengar. Forsta dan gick vi ut en svang pa kvallen. Vi hade last att man gjorde klokt i att satsa pa happy hour om man ar pa en budget. Det ar klokt. Kostade 5dollar for 25cl ol. Vanliga timmar kostar det 10dollar. Vi tog det lugnt den kvallen.















Sista bilden fran nar vi lamnade Thailand.















Forsta bilden i Singapore.














Vi gick i ett omrade som heter Clark Quay. Det har ar taket (!!) over Clark Quay.















Vi var glada trots dyr ol.
















En liten vy over bygganordningen Singapore. Det ar Disney World eller nagot liknande som ar pa gang...


Men som sagt, det finns allt. Vill du bada? Vi sticker till stranden. Aka skidor? Vi drar till Ice park. Shoppa? Inga problem. Jungeln? Jada. Och sa vidare...














Sahar kan ett valdigt konstgjort vattenfall se ut.















Som sagt...








Julgranen ska vara stor.



















Organiserade och stadade. Och fyndiga.





























Little India.














Chinatown.















Orchard Road.













Juldekorationer. (Jattefint)














Ett vattenfall i botaniska tradgarden. Och en gubbe.













Lite djurbilder:






















Man far akta sig.















Ijja har precis sett en snubbe ge apan en mentos. Tycker inte det ar helt okej.














Nu ar vi alltsa tillbaka i Phuket. Bor pa samma hotell som Leo gjorde i the Beach. Men forutom den sjukt coola detaljen ar inte det har varldens roligaste stalle, men drar tidigt imorn till Phi Phi dar vi ska mota upp med Linn igen. Det ska bli kul!

onsdag 18 november 2009

Koh Lanta

Ja, nu har ett par dagar gatt sedan vi lamnade Bankok och begav oss ner till Koh Lanta pa Thailands vastra sida, strax nedanfor Koh Phi Phi, Phuket och vaster om Krabi. Och en hel det har hant!
Vi borjade med en mastodontfard fran Bankok dar var "Pick Up" var att en Thaisnubbe kom och hamtade oss och ledde oss i ca 15 minuter genom grander och over gator. Liksom mycket annat har i Thailand innebar allt mycket vantan, aven sa har. Tillslut blev det bussfard och inget spannande, forutom oerhort dalig somn intraffade. Vi ar nu bada ganska sa ordentligt trotta pa att fardas langa turer medbuss och glads det faktum at vi bara har en lang bussfard kvar!
Till slut kom vi fram till Koh Lanta och det var fin bader med sol och bara lite maln pa himlen. Hotellet vi bokat hade glomt hamtaupp oss, sa vi fick snallt vanta med packning i varmen. Tillslut kom de och hamtade oss och vi fick hoppa upp pa flaket pa en pickupbil. Korde ca 500 meter, sedan borjade det regna! Men killarna som hamtade oss var schyssta och vi fick klamma in oss dar framme brevid foraren och den andre snubben fick sitta dar bak och bli blot.
Da vi kom fram till vart boende (som lag alldeles invid havet) blev vi ganska forfarade nar vi sag vattnet! Det sag ut som en hel arme med jattar satt sig och skott magen vid vattenbrynet! Det tog en bra stund innan vi insag att det endast var tidvattnet och att det var pa grund av att det var ebb det sag ut sa!

Jattarnas bajs i vattnet i skymmningen

Vi gjorde inte mycket mer an att slappa och vila (vi var ju supertrotta efter den somnlosa natten), at valdigt gott och tittade pa en eldshow och gick och lade oss ganska tidigt. Sedan borjade det ga utfor...

Eldshow
Utsikt fran forsta stallet

...vid ca halv fem pa morgonen vaknar vi av en markligt rispande ljud. Vi inser efter ett ag att det ar en ratta som forsoker ta sig in i rummet i var bungalow fran toaletten! Panik! Vi tande lampan, lag och skruvade och vred oss, men solen borjade tack och lov att ga upp och vi kunde pa nagot mirakulost satt somna om da det tycktes vara sa att rattan givit upp sin kamp.
Morgonen efter pratade vi (forsokte) prata med personalen om attvi garna ville byta rum, eller fa tillbaka pengarna for den kommande natten vi betalt for. De dumforklarade oss och skrattade at oss nar vi berattade om vart fasansfula trauma! Vi fick iallafall byta bungalow och sate oss for att ata frukost. Vid bordet brevid satt en svensk tjej som hade hort vad vi pratade om och tur var val det, for denna svenska tjej rakade vara Linn fran Stromstad!


Djurfarmen

Vi satt lange och snackade med Linn som aven hon haft en horribel natt, om inte varre! Efter att hon gatt och lagt sig hade hon upptackt att det grop en massa larver pa vaggar och hangde i taket! Dessutom hade hon fatt paddinvasion pa toaletten! Vi pratade och bestamde oss for att flytta till ett annat stalle och dela bungalow dar alla tre, dagen efter. Hon hade ocksa betalt for en natt till pa djurfarmen!
Flytt blev det till ett narliggande stalle och vi trist mycket battre! Vi delar en bungalow alla tre som ar valdigt spannande byggd, ganska spartansk, men med massor av karaktar och valdigt trevligt och mysigt!
Vadret har varit vaxlande for oss har. Var forsta dag efter flytten var valdigt varm och solig ch vi lag och gottade oss pa stranden alla tre!Pa eftermiddagen brakade regnet ner och vi satt och speladekort och drack fruitshakes och bara hade det gott.
Evelina pa stranden
Strandvy
Linn gottar sig pa vart nya place!
Igar hyrde vi tva motorcykelmopeder och bgav oss soderut pa ontill ett vatenfall. Man fick ga genom djungeln och korsa backar fram och tillbaka, men vadret var behagligt och omgivningarna fantastiska! Vattenfallet var ganska litet, men det var fint! Bade Ijja och Linn fick var en snalakare i form av blodigel pabenet! Inte sa kul kanske, men ingen katastrof!

Ijja och Linn pa vag till vattenfallet
Vattenfallet



Vi korde efter en valbehovd lunch vidare med intentionen att ta oss tvars over on till "old town", men vagen var igenlerad och omojlig att kora pa, sa vi fick snallt vanda, vilket var tur, for det borjade ater igen regna och det blev ganska kallt att kora. Tillbaka pa vart boende fick vi veta att vi hade hyrt mopederna ett dygn, vilket ju var jattebra! Da kunde vi prova ta oss till andra sidan on dagen efter(idag) istallet, vilket vi ocksa gjorde!

Kartpaus

Evelina visa vart skapet ska sta!

Vi satte klockan och gav oss ivag redan 08.00. Vagen var nu (sa gott som) korbar och vi kom till Old town, som var jattefint. Flera hus dar ar 100 ar gamla och byggda i tra, nagot som ar ganska ovanligt att se har i Thailand. Vi korde sedan ner soderut, for det sades att det skulle finnas "sea jipsys" dar. Inga sadan sags till, men daremot hittade vi en liten restaurang med den UNDERBARASTE panoramautsikten over havet och oarna runt om! Vi avnjot vara lunch och atervande till vart boende!



Old town


Ijja och Linn vid mopeder


Evelina och Linn pa restaurangen med underbar utsikt!


Nu har vi haft en ganska lang datorstund for att boka boende och flygg till och fran Singapore, som vi beger oss till pa lordag. Vi andrade fran Kuala Lumpur till Singapore eftersom flygresan var billigare och vi kande att vi kunde gora mer utav Singapore pa tre dagar an KL! Nadan i detta blogginlagg far ni en bonusfilm fran Koh Chang och i inlagget nedan detta finns lite filmer fran Angkor!

Ha det bra, sa hors vi nar vi hors!


Lite filmer fran Angkor

Nu da vi antligen sitter vid dator som garmed pa att ladda upp filmer sa bjuder vi harpa vara tre basta (och enda) klipp fran dagen da vi fardades med TukTuk vid Angkor! Tror inga narmare beskrivningar behovs, vi ar ganska pratglada!

fredag 13 november 2009

Busstur till Thailand, bungalow- och hangmatteliv, visumkrangel och storstad! En liten summering av foregaende dagar. Nya planer: vi ska till Malaysia! Si och sadar frivilligt kan man val saga, men varre problem har vi haft. Tar det fran borjan:


Vi kom till den underbara on Koh Chang efter en 10timmars busstur som var over forvantan. ACen funkade pa forsta bussen och sista tre timmarna fick vi aka minibuss! Med shejdade fonster och allt! Vid gransen kom dock ett litet bakslag da vi bara fick ett 15dagars visum. Vi hade ju raknat kallt med 30, da det ar precis 30 dagar till vart flyg gar och anledningen till att vi stannade i Kambodja sa lange, sa vi fick oss en liten knapp pa nasan. Eve fragade dock en man vid ett turistcenter om man kunde forlanga det nagonstans i Thailand. Yes, yes imigration office. Very easy very easy. For femton dagar till for en summa pa 2000 Bath, lite saftigt, men vad att gora? Jaja, det blir bra tankte vi.













Luften var okej, men hyffsat trangt. Vaskorna i gangen och 4 japaner fick sitta pa plaststolar.















Fin solnedgang fran farjan.
Koh Chang ar nagot av det vackraste vi sett. Vi bodde i en superfin bungalow dar commonroomet/restaurangen hade harliga hangmattor dar vi lag och poste! Tredje dan tog vi oss till stranden som givetvis var fantastisk. Och inte alls sarskilt mycket manniskor eller forsaljare. Bara lagom.
















Var grannskog.














Hangmattor= NAJS













Stranden och Eve.

Efter tre natter tog vi oss upp till Bangkok, dar vi befinner oss nu, och bor som alla andra turrar pa Khao San. Men vi trivs och har traffat ett par gang som vi mott pa andra stallen pa resan vilket ar roligt! Ijja traffade t.o.m. pa en snubbe hemifran!


Har i Bangkok har vi inte anstrangt oss for mycket (var langesen vi gjorde det nu...). Den storsta anledningen att vi akte hit nu istallet for direkt ned soderover var for att kunna ordna med vart visum. Friska och alerta tog vi en taxi till imigration office for att fa saken ur varlden. Vi kom till en fladig business park, hittade kontoret, fyllde i ansokan, fick konummer, kom in, jaha man behover passkopia, gick och fixade det, skrev ut e-ticketen for sakerhets skull och gick tillbaka.

"Jahaaa, man kan bara forlanga det med 7 dagar? Basta sattet ar att ta sig ur landet och komma tillbaka igen... Jaha okej... Tack da."

Sa nya dagar nya planer! Vi ska ner till Ko Lanta ikvall, stannar dar ett par natter, sen Ko Phi Phi, efter det tar vi oss till Phuket och flyger darifran till Kuala Lumpur, Malaysia. Lite storigt, men... Varre problem har vi haft!

Khao San.


söndag 8 november 2009

Siem Reap och tempelfeber!

Efter annu en knakrossande bussfard med karaoke kom vi fram till Siem Reap kl 6 torsdagmorgon. Vi fick tag i en gullig tuk-tuk chaffis som tittade pa oss som att vi var helt galna nar vi sa vilket hostel vi ville till. Efter lite forklaringar och visningar pa kartan forstod vi att vi hade last den helt fel (det vi hade prickat in lag 3km utanfor stan) och efter annu lite velande i stan efter hotell tog han oss till King Hotel dar vi nu bor. Mitt i stan, rent och fint. Tack Chai!
Forsta dagen tog vi det valdigt lugnt. Vi tycker bada att Siem Reap ar en valdigt fin stad, sa vi strosade rundor, fikade pa ett supermysigt och valgorande kafe och bara tog det lugnt. Pa kvallen gick vi ut pa Pub street (SR ar inte sa stort...) och at och drack gott.

Jattestarkt vin, det kan man se pa flaskan.

Nanting ar konstigt med skylten.

Strandtennis infor Thailand. Vi ar mycket nojda overvart kop.

Stadsfloden.


Dagen efter paborjade vi vart templiska aventyr! Vi cyklade (en fet omvag) till Angkor Wat, kopte 3dagars passet och bajkade runt bland tempel och ruiner. Mycket haftigt och helt enormt stort! Vi cyklade runt och sag fyra tempel (valdigt langt emellan templena och vagarna ar inte direkt av svensk standard.. Inte heller cyklarna).


Vart forsta tempel.







































Hund forbjuden men troja OK.





































Tradet dar Angelina Jolie svingade sig i i Tomb Raider.




























Detta klattrade vi upp i.
Sahar brant var det.

Drick och kartpaus i skymningen.
Dag tva gick vi upp halv fem pa morgonen for att se soluppgangen. Chai hamtade oss vid fem och vid halv sex-sex sag vi solen stiga upp bakom Angkor Wat. Och bakom nagra moln, men det var fint! Var racerforare korde oss runt bland 4-5 andra tempel och vid halv tio akte vi hem och sov till tre. Aven denna kvall gick vi till Pub street, finns ju inte sa mycket annat att valja pa, och at gott och drack vin for forsta gangen pa resan! Vi traffade ett par killar vi mott pa bussen fran kusten hit och drack ett par drinks med dem.






Sahar kan det se ut pa ett krematorie.

Vakter vid varje ingang.













Underbara Chai.














Rolig tuk-tukfard.














Evelina vid ett tempel.
Med nagot tunga huvuden vaknade vi idag och cyklade ut till Angkor Wat for att se sjalva Angkor Wat som vi hade sparat till sist. Att det var 3000grader varmt och att benen var mora efter att ha cyklat pa cyklar som var under all kritik glomdes snabbt bort. Angkor Wat ar helt fantastiskt!














Glada och svettiga.





Angkor Wat.