lördag 31 oktober 2009

Sa har vi kommit till efterlangtad strand, Sihanoukville. Vi har varit har i tre natter utan att ha anstrangt oss for mycket! Dagarna gar mest ut pa att sola, bada, lasa, dricka shakes, ga tillbaka till hostlet, ata och dricka nan ol. Igar var det halloween och stor fest pa hostlet. Vi tyckte sjalva vi var sjukt roliga som kladde ut oss till turister. Tyvarr var det inte sa manga andra som fattade det roliga. Men vi hade kul anda.

















Vart rum. Avlastningssangen.















Vart rum. Sovsangen.














Vagg.















Dorr.
















Var tradgard.






























Ijja badar.















Njuter som firren i vattnet.















En liten halsning till forbipasserande pappa och dotter.
















Lite vybilder.






























Eve badar.



































Vara halloween outfits.



söndag 25 oktober 2009

lite oupplagda filmer fran moskva!



Uppdatsen kommer tatt har i Kambodja! Filmen ar fran igar, i punkapausen.. Och det hette Wat Phnom och inte Wat Penh som jag skrev. Lite skammigt, vill ju inte verka obildad!

Idag stack vi iallafall till museet som var vart egentliga mal igar. Tuol Sleng. En skola som Khmer Rouge under 1975-1979 gjorde om till fangelse. Fangarna fick utsta grym tortyr for att sedan avrattas eller lamnas at sitt ode i sin cell. Av de sammanlagt 20 000 som satt fangslade overlevde endast sju. Gripande och magstarkt.

Pa fangelset fanns aven en intressant utstallning vi tittade lite pa. Den var gjord av en svensk man som hade besokt Kambodja under tiden Roda Khmererna huserade och hade, liksom manga andra vanstersympatisorer just da stottat Roda Khmererna. Han hade senare forstatt att deras resa (som var sponsrad av RK) enbart var en arrangerad resa for att visa vasterlanningar att det var jattebra i Kambodja - vilket ju naturligtvis var en logn! Han hade nu utstallning med foton han tagit under den resan (sent 1970-tal) och brevid bilderna hade han kommenterat under tva, ibland tre rubriker; ""Sanningen da", "Sanningen nu"och "Forbjudna tankar da". Mycket intressant, aven det.

Efter detta cyklade vi tillbaka till vart neighbahood. Prisade vart nya hotell for att vara rattfritt och tog det lugnt. Det borjade blixtra och mullra och nagra minuter efter det oppnade himlen sig och forblev oppen ett bra tag. Nar det till slut klarnade stack vi och at chokladkaka och tittade pa Slumdog Millionare. Stotte ihop med britterna fran baten, satt och snacka en stund och ska nu ga och lagga oss.

Godnatt!

lördag 24 oktober 2009

Halloj!


Vi ar i Phnom Penh! Och sa som manga andra stallen vi har varit hittills sa alskar vi det! Vi kom hit igar efter en 31timmars buss-bat-buss-tur fran Saigon genom the Mekong Delta. Mycket trevligt satt att komma till Kambodja! Nog den mest turistiga grejen vi gjort hittills, men det var schysst. Halv atta pa morgonen tog vi bussen med ett ratt rejalt gang andra. Efter ett par timmar pa bussen kom vi fram till var bat. Med den akte vi igenom Floating Market (det ar vad det heter, en flytande marknad) och stannade sedan till for att se hur man gor kokosgodis samt rice paper. Aningens turistigt, men mycket gott. Akte darifran baten in till nan by, dar vi bytte fordon till mycket tveksamma cyklar for att komma till lunchstallet. Darefter tog vi cyklarna tillbaka till baten som tog oss tillbaka till bussen som tog oss till Chau Doc dar vi bodde pa Floating Hotel. Sadar floating tror vi men det var valdans schyst. Vi at middag med nagra fran turen och gick sedan och lade oss. Klockan sex foljande morgon vaknade vi av att vara guider bankar pa vara dorrar for att vacka oss (inte bara oss, alla som var med). Och efter frukost akte vi till Fish farm som var intet annat an en aning groteskt och sedan vidare till Cham village som aven det var lite markligt. Efter ett antal timmar med batfard, passkontrol, granscheck osv kom vi iallafall till Phnom Penh!

Var forsta natt spenderade vi pa ett valdigt sunkigt stalle med rattor och utan sittring pa toa. Vi gick och bytte idag och numera valdigt nojda!


Vi har valdigt manga dagar i Kambodja da vi kom pa att man endast far ett 30dagars visum till Thailand och for att slippa halla pa och krangla med att aka ut och in fran Thailand har vi beslutat oss for att stanna har i ca 2,5 veckor. Eftersom vi fatt utesluta Filippinerna pga av tyfoner som aldrig slutar komma sa har vi mer tid i Kambodja och Thailand an vi tidigare planerat. Men det kan vi nog leva med.....


Som foljd av detta har vi ju valdigt mycket tid i Kambodja sa vi forsoker att inte overbelasta varken oss eller vara dagar. Idag efter frukost, byte av hem och kortspelande hyrde vi var sin cykel for att kolla museum. Halvvags dit exploderade evelinas dack och vi vande. Cykelmannen fixade dacket med varldens hogsta musik i bakgrunden och vi cyklade vidare. Struntade dock i museet for tiden inte hanns med, men sag Independence Monument och Wat Penh. Cyklade sen tillbaka, upptackte var underbara takterrass/lounge/restaurang/common room och ska nu snart ata. Maten vi haft har hittills har varit helt fantastiskt underbar! Man blir glad varje gang man blir hungrig!



































Floating Market.
















Bostadsomrade.






















En kyrka pa vattnet.































En dryck (ja, skall drickas) med orm i. Ska enligt var guide vara mycket bra for halsan... Man fick smaka, men fran den kannan lag aven en dod fagel. Vi tackade nej.




































































Ijja med konstig grej som var guide bjod pa. Ingen visste vad det var, Ijja trodde orm. Till slut berattade han att det var ratt griskott blandat med grishud. Evelina var glad att hon inte provade.










Vart Floating Hotel.










Ijja tittar ut.










Cham Village.










En moske i Cham village.





















Independence Monument i Phnom Penh.










En gata i Phnom Penh. Ska kanske sagas att omradet dar vi bor ser inte riktigt ut sahar. Bor i nagon typ av hippie/backpackers neighbahoood. Blivit erbjudna bade det ena och andra preparatet och nej Roland, Anna-Maria, Eva och Bengt, vi har inte nappat.










Wat Penh.












Inne i templet.










Mycket apor i parken.













Ett stort ur i parken. Hogsta punkten i Phnom Penh for ovrigt (27 meter...)

onsdag 21 oktober 2009

lite bilder fran saigon


Nagra videos och foton hanns iallafall tagas har i Saigon. Efter forra inlagget tog vi oss en tur i stan. Gick till The Reunification Palace men det var stangt. Typiskt tankte vi, men jaja. Och efter att ha vaxlat dong till dollar gick vi upp och tog valbehovlig shower och nap. Vi gick ut och at pa en irlandsk pub. Ostigt och maffigt och vitloksbrod. Skont att man ar sa laid back att man inte raknar kalorier. Tog ett par bira, dansade med glada-i-hagen-irlandare och britt men tog oss i kragen och gick hem tidigt. Ska ju upp i ottan for var batfard. Vi ar har alltfor kort, men efter att snart saga hejda till Vietnam ar vi bada eniga om att hit ska vi forsoka aka igen. Vi har verkligen haft det bra har och Saigon har under var enda dag har gjort oss annu mer sugna pa att aterkomma. Kanske redan under denna resa.. Vem vet...


















I den har granden bor vi. Pa ett hostel som mer kanns som att man ar hemma hos nagon. Mitt mitt konsthus lyder den direkta oversattningen fran engelska till svenska. Spannande val av namn.










En gata i Saigon.

Har kan man hyra moto bike. Om man kanner for att gora det lite senare sa ar det inga problem for varannan meter finns dar forsaljare som ar valdigt angelagna om att fraga om man anda inte vill hyra en moto bike. Och sager man nej fragar de garna en gang till, for sakerhets skull, och en gang till, och en till, och en till...

Poppis med motobikes iallafall.

Vad ska vi gora med alla vara ledningar och sladdar?

Gympa i parken.

Skola i parken.

Glad Ijja.