Pa grund av lilla kranglet med vart thaivisum packade vi i lordags vaskan och flog fran Phuket till Singapore. Det var haftigt! Inte phuket sa mycket, men Singapore. Sjukt cool stad/stat/stad (????). Vi bodde pa ett schyst stalle med markliga manniskor och at sardin-toast pa morgnarna. Forsta dagen besokte vi hela varlden med hjalp av den underbara MRTn (mega-radid-transport typ.. jattesnabba tag. som tunnelbana men anda inte..). Vi var pa deras o, Sentosa Island, allting var konstgjort, vi var i Little India (god mat och indisk musik i varje horn), Chinatown (vi var i ett jattestort kopcentrum, kollade pa kameror dar de sa "i give you, good camera, only 990 dollar, only for you". Ingenstans i Singapore roktes det sa mycket som har), Orchard road (som typ Oxford st i London om inte mer.. Mer av allt liksom. Exlusiva affarer sa langt ogat kan na) och avslutade dagen i den botaniska tradgarden. Inte sa illa pinkat for en dag! Dagen efter (igar) tog vi det lilla lugna och gick pa Zoo. Nanting ingen av oss hade trott att vi skulle gora under denna resa...
Vi tyckte att Singapore var valdigt markligt pa sa manga satt. Men ocksa att vara i slutet resan och har varit pa sa manga stallen dar det overhuvudtaget knappt har funnits nagra restriktioner kandes det lite konstigt att efter 1,5 timme pa ett flyg vara i ett land dar allt ar i system. Allt har ett syfte. Pa MRT stationerna gar konstant filmer pa hur man beter sig pa tagen, hur man gor resan bra. Dar finns bilder pa vilka man ska ge sitt sate till (en gubbe med kapp, tjej med stor mage och person med barn) och det ar forbjudet att ata elle dricka. Bade pa taget och pa stationen. Gor man det far man bota 500dollar (ca 3000spann). Roker man ar det 1000dollar och om man skulle bara med sig farliga vatskor (?) far man punga upp med 5000dollar. Det gar aven filmer om vad man ska gora om en misstankt person gar pa taget med en misstankt vaska.
Vi sa bada tva att Singapore har allt. Om man har pengar. Forsta dan gick vi ut en svang pa kvallen. Vi hade last att man gjorde klokt i att satsa pa happy hour om man ar pa en budget. Det ar klokt. Kostade 5dollar for 25cl ol. Vanliga timmar kostar det 10dollar. Vi tog det lugnt den kvallen.

Sista bilden fran nar vi lamnade Thailand.

Forsta bilden i Singapore.

Vi gick i ett omrade som heter Clark Quay. Det har ar taket (!!) over Clark Quay.

Vi var glada trots dyr ol.

En liten vy over bygganordningen Singapore. Det ar Disney World eller nagot liknande som ar pa gang...
Men som sagt, det finns allt. Vill du bada? Vi sticker till stranden. Aka skidor? Vi drar till Ice park. Shoppa? Inga problem. Jungeln? Jada. Och sa vidare...

Vi tyckte att Singapore var valdigt markligt pa sa manga satt. Men ocksa att vara i slutet resan och har varit pa sa manga stallen dar det overhuvudtaget knappt har funnits nagra restriktioner kandes det lite konstigt att efter 1,5 timme pa ett flyg vara i ett land dar allt ar i system. Allt har ett syfte. Pa MRT stationerna gar konstant filmer pa hur man beter sig pa tagen, hur man gor resan bra. Dar finns bilder pa vilka man ska ge sitt sate till (en gubbe med kapp, tjej med stor mage och person med barn) och det ar forbjudet att ata elle dricka. Bade pa taget och pa stationen. Gor man det far man bota 500dollar (ca 3000spann). Roker man ar det 1000dollar och om man skulle bara med sig farliga vatskor (?) far man punga upp med 5000dollar. Det gar aven filmer om vad man ska gora om en misstankt person gar pa taget med en misstankt vaska.
Vi sa bada tva att Singapore har allt. Om man har pengar. Forsta dan gick vi ut en svang pa kvallen. Vi hade last att man gjorde klokt i att satsa pa happy hour om man ar pa en budget. Det ar klokt. Kostade 5dollar for 25cl ol. Vanliga timmar kostar det 10dollar. Vi tog det lugnt den kvallen.
Sista bilden fran nar vi lamnade Thailand.
Forsta bilden i Singapore.
Vi gick i ett omrade som heter Clark Quay. Det har ar taket (!!) over Clark Quay.
Vi var glada trots dyr ol.
En liten vy over bygganordningen Singapore. Det ar Disney World eller nagot liknande som ar pa gang...
Men som sagt, det finns allt. Vill du bada? Vi sticker till stranden. Aka skidor? Vi drar till Ice park. Shoppa? Inga problem. Jungeln? Jada. Och sa vidare...
Sahar kan ett valdigt konstgjort vattenfall se ut.
Som sagt...
Julgranen ska vara stor.
Organiserade och stadade. Och fyndiga.
Little India.
Chinatown.
Orchard Road.
Juldekorationer. (Jattefint)
Ett vattenfall i botaniska tradgarden. Och en gubbe.
Ijja har precis sett en snubbe ge apan en mentos. Tycker inte det ar helt okej.
Nu ar vi alltsa tillbaka i Phuket. Bor pa samma hotell som Leo gjorde i the Beach. Men forutom den sjukt coola detaljen ar inte det har varldens roligaste stalle, men drar tidigt imorn till Phi Phi dar vi ska mota upp med Linn igen. Det ska bli kul!

Zoo?
SvaraRaderaDet hade man ju aldrig trott om coola tjejer i 20-års åldern...;-)
/Jonas S
Hej min kära coola dotter!
SvaraRaderaJaha, då var det dags att skåda och uppleva en värld som måste skapas för att duga. Allt verkar vara så svulstigt på något sätt i det ni visar. Imponerande och stort, men är det mysigt och trivsamt? Är det ett paradis för de kassastinta bara eller går det att roa sig även om man har begränsade resurser?
Hur länge har ni stannat i Singapore?
Kul med ett ZOO - besök. Jag kan tänka mig att det fanns en hel del att titta på. Blomsterprakten är också imponerande.
Hur var maten? Det skriver ni inte så mycket om. Var den lika internationell som hela staden? Men vad är det genuint singaporiska, frågar man sig ivrigt?
Det är många människor som hälsar till dig och frågar om dina rapporter min köra dotter. Under min resa i Gdansk fick jag sitta och översätta sidan upp och sidan ner av det ni har skrivit för våra gemensamma vänner där. Alla beundrar dig jätte, jätte mycket Zosia.
Det är inte så många dagar kvar tills det är dags att börja tänka på hemresan. Hur känns det efter alla dessa äventyr och intryck att åetrkomma till det lilla, invanda lunket i vårt kära Helsingborg? jg bara undrar. Och jobbet, hur blir det att komma igång pang på rödbetan? Säkert bra om jag känner dig väl.
Jag längtar efter dig jätte mycket och glädjer mig redan över alla dina berättelser när du kommer hem.
Älskar dig -
mamma Anna-Maria
Hej,
SvaraRaderaIntressant plats, Singapore. Plötsligt så välordnat i en kaotisk omgivning. Konstigt. Kul med fisande apan som flyger till väders i sköna ballongen på allt socker och söt frukt folk stoppar i honom. Gäller det andra människoapor oxå, tro....? OK, kunde inte låta bli haha. Underbart att se att ni har kul och får se så mycket. Härligt! Glöm nu inte ansöka om visum i Bangkok, Evelina. Du ska ju bara hem och tvätta, sen bär det av igen. Kram/Pappa