fredag 13 november 2009

Busstur till Thailand, bungalow- och hangmatteliv, visumkrangel och storstad! En liten summering av foregaende dagar. Nya planer: vi ska till Malaysia! Si och sadar frivilligt kan man val saga, men varre problem har vi haft. Tar det fran borjan:


Vi kom till den underbara on Koh Chang efter en 10timmars busstur som var over forvantan. ACen funkade pa forsta bussen och sista tre timmarna fick vi aka minibuss! Med shejdade fonster och allt! Vid gransen kom dock ett litet bakslag da vi bara fick ett 15dagars visum. Vi hade ju raknat kallt med 30, da det ar precis 30 dagar till vart flyg gar och anledningen till att vi stannade i Kambodja sa lange, sa vi fick oss en liten knapp pa nasan. Eve fragade dock en man vid ett turistcenter om man kunde forlanga det nagonstans i Thailand. Yes, yes imigration office. Very easy very easy. For femton dagar till for en summa pa 2000 Bath, lite saftigt, men vad att gora? Jaja, det blir bra tankte vi.













Luften var okej, men hyffsat trangt. Vaskorna i gangen och 4 japaner fick sitta pa plaststolar.















Fin solnedgang fran farjan.
Koh Chang ar nagot av det vackraste vi sett. Vi bodde i en superfin bungalow dar commonroomet/restaurangen hade harliga hangmattor dar vi lag och poste! Tredje dan tog vi oss till stranden som givetvis var fantastisk. Och inte alls sarskilt mycket manniskor eller forsaljare. Bara lagom.
















Var grannskog.














Hangmattor= NAJS













Stranden och Eve.

Efter tre natter tog vi oss upp till Bangkok, dar vi befinner oss nu, och bor som alla andra turrar pa Khao San. Men vi trivs och har traffat ett par gang som vi mott pa andra stallen pa resan vilket ar roligt! Ijja traffade t.o.m. pa en snubbe hemifran!


Har i Bangkok har vi inte anstrangt oss for mycket (var langesen vi gjorde det nu...). Den storsta anledningen att vi akte hit nu istallet for direkt ned soderover var for att kunna ordna med vart visum. Friska och alerta tog vi en taxi till imigration office for att fa saken ur varlden. Vi kom till en fladig business park, hittade kontoret, fyllde i ansokan, fick konummer, kom in, jaha man behover passkopia, gick och fixade det, skrev ut e-ticketen for sakerhets skull och gick tillbaka.

"Jahaaa, man kan bara forlanga det med 7 dagar? Basta sattet ar att ta sig ur landet och komma tillbaka igen... Jaha okej... Tack da."

Sa nya dagar nya planer! Vi ska ner till Ko Lanta ikvall, stannar dar ett par natter, sen Ko Phi Phi, efter det tar vi oss till Phuket och flyger darifran till Kuala Lumpur, Malaysia. Lite storigt, men... Varre problem har vi haft!

Khao San.


2 kommentarer:

  1. Hej kära Sputnik!
    Jaha, då var det dags att njuta av alla svenskars drömsemesterland. Inte så konstigt att ni träffat på folk som ni känner sedan tidigare.
    Hur är det? Är det så vackert som många vittnar om? Att det är sol och sommar ser man på era bilder. Tänk att få uppleva värme, havsbris och ljummet vatten i stället för regn och rusk och kyla.
    Var i Malaysia har ni tänkt er att njuta vidare av livet? Blir det storstadsliv, stilla latlig idyll eller turistattraktioner? Jag väntar med intresse och spänning på nästa rapport.
    Ha det så underbart så länge. Hälsa till Evelina. Var rädda om er.
    Jag älskar dig och längtar efter dig Zosiu-
    mamma Anna-Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Ijja!
    Än en gång,tack för alla fina bilder och reportage.Sitter här och tittar på bilderna och drömmer mig bort.Sol,värme och bad,vem vill inte ha det när november himlen ligger som ett grått lock över oss.Men snart blir det lite ljusare när vi går in i december och alla ljusen tänds på gator o torg.Jag gillar allt det där som föregår julen.
    Tillbringade helgen som gick i klostret i Rögle.En annorlunda upplevelse,som det tar lite tid att smälta.I helgen åker vi till min systers stuga i måland.
    Nu närmar sig slutet på er resa och det skall verkligen bli kul att träffa dig igen.Det ser vi fram emot.Ha det riktigt bra o njut av varje sekund.
    Stor kram Kerstin

    SvaraRadera