Nu har vi precis kommit fram till Mongoliets hufvudstad, Ulan Bataar.. Det tog 4 hela dagar
och 11 timmar. Pa resedagen gick vi upp tidigt for att kika pa lenin och gick sedan runt och strosade i staden. Efter lang vantan gick vi ut pa perrongen och fann vart tag (efter mycket om och men!! Hittade frasen "fran vilket spar avgar taget" i Lonely Planet pa kerylliska och skrev av pa en lapp, lamnade den till en dam pa informationen som i gengald svarade med att skriva ner pa kerylliska.....) Men allt gick bra! Vi hittade vart tag, vagn och kupe. Och vi kunde inte haft mer tur med resesallskap!! Tva norske gutter, Kjell och Anders. Vara generosa och positiva nya vanner som med stort talmod och gladje forgyllde var resa! En liten review:
Dag 1.
Vi var som sagt pa stationen tidigt, men kom pa taget och vid ca 21.35 borjade vi rulla. Atmosfaren var fylld av forvantan och spanning, vi bekantade oss med resten av vagnen och saklart Anders och Kjell!
Dag 2.
Uno, Yatzy, Skip-Bo och kort. Mycket kan man gora i ett tag. Vi kampade med varma koppen och nudlar.. Varldens basta resesallskap tog med sig ol pa kvallen och vi tog det lugnt och stilla med mycket snack och lite Yatzy.
Dag 3.
Slo formiddag, i samma tecken som gardagen. Vi gar pa upptacksfard (gar hela vagen till restaurangvagnen och tillbaka!). Foljer med A och K dit pa kvallen och det blir rysk ol och massa kul. Laurie och Ross satt med oss i restaurangvagnen. De bodde i samma vagn som oss, tva trevliga Britter som vi kanske kommer stota pa i Beijing.
forts ovan...
Hej Anna-Sofia och Evelina!
SvaraRaderaDet var skönt att få höra och se att ni lever och förhoppningsvis mår bra just nu. Jag började nästan bli lite orolig, fast bara lite.
Tågresan måste verkligen ha varit något helt otroligt. Det vill mycket till om man ska trivas när man sitter på samma begränsade yta dag efter dag. Men med trevliga resekamrater och lite kortspel tar man sig tydligen hur långt som helst. Det märks att ni har haft det roligt.
Har ni sett många ryska stationer och handlat lite smått och gott där? Just dessa är så omtalade.
Jag måste säga att jag är lite avundsjuk på er upplevelse av Bajkalsjön. Det måste varit något alldeles otroligt.
Hur är era värdar i Ulan Bator? Hur bor ni? Hur är staden över huvud taget? Ni skriver inte mycket om det och mina kunskaper är väldigt begränsade då det gäller Mongoliet så jag har lite svårt att föreställa mig hur ni har det. Jag är mycket nyfiken på allt.
En stor kram på er båda
Hälsningar - mamma Anna-Maria
Äntligen! jag har väntat på spänning efter nya inlägg och ja, jag har varit lite orolig också... bra med norrmän, tryggt att veta att ni har någon från grannlandet! snygga gardiner på tåget det var, trodde först det var tavlor...
SvaraRaderata hand om er!!
åå, man kan nästan känna er glädje och nyfikenhet genom dataskärmen! Hoppas det fortsätter i samma anda!!!
SvaraRaderaKram på er!!