tisdag 8 september 2009

Tjo!
Var sista dag i Moskva idag. Har pecis varit pa Roda Torget och kollat pa Lenin och Basilikekatedralen. Gratis intrade, behovde bara ga igenom nagra metalldetektorer :) Var visst nat evenemang som gjorde att det kostade innan.. Ikvall tar vi taget och kanns som att det ar sisadar med internetmojligheter under den perioden :)

Pa Kreml fick man betala en liten summa pengar for att komma in.. Vi valde mellankategorin vilket innebar att vi fick tilltrade till att ga in alla katedraler innanfor murarna. Tog en liten tur runt och kollade pa stora klockan och kanonen. Haftigt!

Moskva ar en superfin stad, valdigt historisk och finns mycket att se och gora. Men det kanns kul att komma vidare. Sista duschen pa lange togs igar och vi at extra mycket pa frukosten for att liksom vara beredda och fit for fight!!

Maten ar bra och Eve som inte gillar rodbetor njot i fulla drag av sin borsch!

Det ar verkligen inte sa dyrt som vi hade trott! Har klarat oss gott och val pa de 1000sek (var) som vi hade vaxlat in! T.ex. nar vi kakade pa Arbatgatan (mkt popular turistgata) at vi vars tva ratter, tva ol och kaffe for ca 125 sek per person! Dock har vi hort att det kan vara sjukt dyrt ibland! 100 spann for en liten ol pa roda torget t.ex.....

Har foljer en liten mix av bilder :)
Ha det sa bra!!!!!!!!!
PUSS!
















En Katedral

Museet om Romanovfamiljen

Peter den STORE och A-S pa vag mot honom!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken glädje att ni mår så fint och är nöjda med det ni har varit med om. Så fantastiskt billigt också! Nästa gång får ni se S: t Petersburg. Om ni gillar Moskva så kan jag försäkra er om att Petrovka (som man säger i staden) är många gånger vackrare.
    Jag håller med er! Visst känner man historiens vindslag vart man än går i vårt vilda grannland i Öst!
    Jag ser på era bilder att ni verkligen har hunnit se en hel del i den jätte jättelika staden Moskva och på så kortkort tid.
    Jag har funderat över den lilla hunden som alla tydligen vill klappa på nosen. Ingen aning vad det kan vara. Jag har guidat åtskilliga grupper i Moskva under mina da´r, men detta har untgått mig fullständigt. Kan det vara rymdhunden Lajka, mån tro? "Rondellhunden" på besök, eller?
    Det känns bra att kunna få följa er på resan. Som förälder känner jag mig lugnare då. Hoppas att ni får tillgång till någon dator även under den transsibiriska järnvägsresan. Annars får jag nog fjärilar i magen.
    Ha det bra så länge. Kram på er båda -
    mamma

    PS Har ni kunnat gissa er till vad jag skerv på ryska igår?

    SvaraRadera
  2. Hej
    Äntligen får jag lite tid att skriva.Har dock läst er blogg hela tiden,och ni är verkligen flitiga i både ord och bild,och det uppskattas.Jag har aldrig varit i Moskva,men det är säkert väl värt ett besök,något att tänka på i framtiden.Det känns oxå skönt att allt gått så bra,och ni verkar så glada o positiva.Följer er med spänning o ser fram emot info.om transibiriska järnvägen.Måste bara säga att det var sååå trevligt att ha Hjalmar här,vilken fin hund.Vi hörs stor kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Tror jag lyckas denna gång, som känt ingen datormänniska:) Fantastiskt vad ni hunnit med under besöket i Moskva. Kan ju skicka hit lite värme..:) Moskva verkar vara ofantligt STORT.. Ser fram emot att följa er resa..

    Puss o kram på er..

    SvaraRadera