Ja, nu har ett par dagar gatt sedan vi lamnade Bankok och begav oss ner till Koh Lanta pa Thailands vastra sida, strax nedanfor Koh Phi Phi, Phuket och vaster om Krabi. Och en hel det har hant!
Vi borjade med en mastodontfard fran Bankok dar var "Pick Up" var att en Thaisnubbe kom och hamtade oss och ledde oss i ca 15 minuter genom grander och over gator. Liksom mycket annat har i Thailand innebar allt mycket vantan, aven sa har. Tillslut blev det bussfard och inget spannande, forutom oerhort dalig somn intraffade. Vi ar nu bada ganska sa ordentligt trotta pa att fardas langa turer medbuss och glads det faktum at vi bara har en lang bussfard kvar!
Till slut kom vi fram till Koh Lanta och det var fin bader med sol och bara lite maln pa himlen. Hotellet vi bokat hade glomt hamtaupp oss, sa vi fick snallt vanta med packning i varmen. Tillslut kom de och hamtade oss och vi fick hoppa upp pa flaket pa en pickupbil. Korde ca 500 meter, sedan borjade det regna! Men killarna som hamtade oss var schyssta och vi fick klamma in oss dar framme brevid foraren och den andre snubben fick sitta dar bak och bli blot.
Da vi kom fram till vart boende (som lag alldeles invid havet) blev vi ganska forfarade nar vi sag vattnet! Det sag ut som en hel arme med jattar satt sig och skott magen vid vattenbrynet! Det tog en bra stund innan vi insag att det endast var tidvattnet och att det var pa grund av att det var ebb det sag ut sa!
Vi gjorde inte mycket mer an att slappa och vila (vi var ju supertrotta efter den somnlosa natten), at valdigt gott och tittade pa en eldshow och gick och lade oss ganska tidigt. Sedan borjade det ga utfor...
Utsikt fran forsta stallet
...vid ca halv fem pa morgonen vaknar vi av en markligt rispande ljud. Vi inser efter ett ag att det ar en ratta som forsoker ta sig in i rummet i var bungalow fran toaletten! Panik! Vi tande lampan, lag och skruvade och vred oss, men solen borjade tack och lov att ga upp och vi kunde pa nagot mirakulost satt somna om da det tycktes vara sa att rattan givit upp sin kamp.
Morgonen efter pratade vi (forsokte) prata med personalen om attvi garna ville byta rum, eller fa tillbaka pengarna for den kommande natten vi betalt for. De dumforklarade oss och skrattade at oss nar vi berattade om vart fasansfula trauma! Vi fick iallafall byta bungalow och sate oss for att ata frukost. Vid bordet brevid satt en svensk tjej som hade hort vad vi pratade om och tur var val det, for denna svenska tjej rakade vara Linn fran Stromstad!
Vi satt lange och snackade med Linn som aven hon haft en horribel natt, om inte varre! Efter att hon gatt och lagt sig hade hon upptackt att det grop en massa larver pa vaggar och hangde i taket! Dessutom hade hon fatt paddinvasion pa toaletten! Vi pratade och bestamde oss for att flytta till ett annat stalle och dela bungalow dar alla tre, dagen efter. Hon hade ocksa betalt for en natt till pa djurfarmen!
Flytt blev det till ett narliggande stalle och vi trist mycket battre! Vi delar en bungalow alla tre som ar valdigt spannande byggd, ganska spartansk, men med massor av karaktar och valdigt trevligt och mysigt!
Vadret har varit vaxlande for oss har. Var forsta dag efter flytten var valdigt varm och solig ch vi lag och gottade oss pa stranden alla tre!Pa eftermiddagen brakade regnet ner och vi satt och speladekort och drack fruitshakes och bara hade det gott.
Evelina pa stranden
Strandvy
Linn gottar sig pa vart nya place!
Igar hyrde vi tva motorcykelmopeder och bgav oss soderut pa ontill ett vatenfall. Man fick ga genom djungeln och korsa backar fram och tillbaka, men vadret var behagligt och omgivningarna fantastiska! Vattenfallet var ganska litet, men det var fint! Bade Ijja och Linn fick var en snalakare i form av blodigel pabenet! Inte sa kul kanske, men ingen katastrof!
Ijja och Linn pa vag till vattenfallet
Vi korde efter en valbehovd lunch vidare med intentionen att ta oss tvars over on till "old town", men vagen var igenlerad och omojlig att kora pa, sa vi fick snallt vanda, vilket var tur, for det borjade ater igen regna och det blev ganska kallt att kora. Tillbaka pa vart boende fick vi veta att vi hade hyrt mopederna ett dygn, vilket ju var jattebra! Da kunde vi prova ta oss till andra sidan on dagen efter(idag) istallet, vilket vi ocksa gjorde!
Evelina visa vart skapet ska sta!
Vi satte klockan och gav oss ivag redan 08.00. Vagen var nu (sa gott som) korbar och vi kom till Old town, som var jattefint. Flera hus dar ar 100 ar gamla och byggda i tra, nagot som ar ganska ovanligt att se har i Thailand. Vi korde sedan ner soderut, for det sades att det skulle finnas "sea jipsys" dar. Inga sadan sags till, men daremot hittade vi en liten restaurang med den UNDERBARASTE panoramautsikten over havet och oarna runt om! Vi avnjot vara lunch och atervande till vart boende!
Nu har vi haft en ganska lang datorstund for att boka boende och flygg till och fran Singapore, som vi beger oss till pa lordag. Vi andrade fran Kuala Lumpur till Singapore eftersom flygresan var billigare och vi kande att vi kunde gora mer utav Singapore pa tre dagar an KL! Nadan i detta blogginlagg far ni en bonusfilm fran Koh Chang och i inlagget nedan detta finns lite filmer fran Angkor!
Ha det bra, sa hors vi nar vi hors!
Hej Tjejer!
SvaraRaderaKul att få läsa lite om era bedrifter. Era inlägg är beroendeframkallande, tyvärr. Här går man i stormen (det blåste 30./s i natt)och längtar efter lite värme och sol och så kommer det fina berättelser från en annan värld liksom.
Åter igen måste jag säga att jag beundrar er driftighet och nyfikenhet, så mycket som ni får se och vara med om. Det är värt vartända blodigelbett och varenda råttlurt, och varenda klase med feta larver, särskilt om man får sedan byta sitt boende till det bättre.
Ganska intressant att få veta varför ni har bytt inriktnigen på er resa.
Jag är just på väg till Polen, dit jag åker var 6: te vecka och undervisar, som ni redan vet. Ska snart till tåget så jag hinner inte skriva mer. Ville bara markera att jag hänger med.
Kram. Älskar dig min kära dotter-
mamma Anna-Maria
Hej Evelijja!
SvaraRaderaSå långt söderut ni kommer att vara när ni är i Singapore! Bara en liten bit från ekvatorn. Det är också intressant. Ni får snart berätta. Djurfarmen såg ju inte så skräckinjagande på bilderna, men det är inte alltid hemskheter syns. Råttor går an, de är som många människor! Eller vad säger du, Ijja? Men krypande larver har jag svårt för. Med larver i taket kan jag inte sova!
Ha det bra, ha det nu så trevligt båda två i trakterna kring ekvatorn.
Hejsan!
SvaraRaderaHar kommer en halsning fran det unga paret fran bussen fran Kho Lanta till Krabi Town. Fick ett jattefint rum pa hotell m frukost 800 bath har inte bott sa fint sen vi kom. Har sett Mangrovitrasket idag och varit hem till en Thai. Har varit pa Festival/marknad i Krabi Town. Sa jag har shoppat loss. Kram pa er och var radd om er.