Nu har vi kommit fram till diverse losningar pa vara tekniska problem :)
Vi kopte en USBgrej som man kan stoppa minneskortet i for 100 svenska, ganska sa billigt tyckte vi! Vi har aven fatt reda pa att det inte gar att lagga in bilder pa datorerna har pa hotellet, sa det forklarar ju ratt mycket. Far vi tid ska vi prova pa ett internetcafe i staden imorgon eller nat!
Idag har vi rort pa vara ben, det kan ni skriva opp!
Vi borjade med att ta metron (som forovrigt ar supercool, precis som vi fatt info fran mamma Anna-Maria om..konst pa vaggar, stukaturer, operamusik i hogtalarna, vackra lampor, statyer m.m. spannande att hoppa av vid varje ny station for att se hur det ser ut dar!) in till "Revolutionstorget" dar vi snurrade runt en god stund i jakt pa Roda Torget, Lenin och allt det dar. Vi sag murarna till Kreml och en skymt av Basilikekatedralen, men nagot rott torg kom vi inte fram till. Blev stoppade av diverse vakter och poliser. Fick sedan reda pa att Roda torget ar stangt till 12september pa grund av nagot event som ma kan (och vi forhoppningsvis ska) kopa biljett till. Sa far man tilltrade till allt det gottiga!
Istallet for detta gick vi en stadsvandring som enl. Lonely Planet skulle ta 2 timmar, men eftersom vi inte var allt for noggranna med varje stopp gick det lite snabbare (ca 1 timme). M{NGA kyrkor och katedraler! Manga var dock farggranna och vackra, sa det var schysst. Vi gick aven in pa ett litet museum som var inrattat i Romanov-familjens gamla boning. Mycket intressant och med kunnig snubbe som berattade om allt. Vi tog oss sedan till statyparken och at en latt lunch och tittade pa Lenin, Stalin, Albert Einstein mfl. Vi noterade aven den enorma statyn av Peter den store!
Nu ska vi ga och vila trotta fotter och huvuden och sa hors vi nar vi hors!
Hej ni både! Kul att höra ifrån er! Skall ni stanna i Moskva (MOCKBA) ända till den 12 september?
SvaraRaderaKramar och sköt om er!
Hej!
SvaraRaderaJag har precis skrivit en lång kärleksförklaring till er och kommenterat det ni skrivit, men eländet försvann för mig i cyberrymnden. Jag provar en gång till.
Det är jätte skönt att få reda på att ni är "hela" och glada och att ni upptäcker Moskva på ett så konstruktivt sätt, med kameran. Jag är lite nyfiken på hur ni väljer motiv till era filmer.
Kära sputnik-tjejer(Sputnik betyder på ryska en vandrare, en resenär i tiden), kul att ni bor på ett hotell som jag har vistats på i flera omgångar. Fast då var det inga extravaganta duschanordningar tillgängliga vad jag kan minnas.
Har ni besökt Röda Torget och Vasilijkatedralen än? Har ni sett Mr Lenin och Mausoleet? Hur är det med Arbat(handelsgallerian)? Jag väntar med spänning på nästa rapport. Är avundsjuk på det varma vädret och alla intryck som ni får på vägen.
Jag älskar dig mors lilla Zosia. Hälsa till Evelina och kram på er båda-
mamma