torsdag 17 september 2009
tagtoa
Ovan: Lite kuriosa for den intresserade!
Nu har vi varit i Mongoliet i fem dagar och vi har imorgon kvar, sedan bar det av mot kina och Beijing. Mongoliet har pa manga satt visat sig vara precis sa man inte trodde det skulle vara och fordommar har pulveriserats! Men det ar ju alltid kul!
Mongolerna, i synnerhet kvinnorna ar valdigt valkladda, trendiga och ser mycket bra ut. Manga ar valdigt duktiga pa engelska och runt om i Ulan-Bataar ar det skyltat pa engelska.
Ulan-Bataar ar en stad pa ca 1 miljon invanare (=halva den mongoliska befolkningen), men till ytan inte alls speciellt stor. Sjalva staden kan val uppskattas knappt lika stor som Helsingborg, men med ett centrum ungefar som Trelleborg, dock med affars- nattklubbs- bar- tathet som en riktig storstad. Kortfattat kan man beskriva stadens utseende som ganska fult och luggslitet, men mellan husen skymtar vackra berg. Gar man da val in pa de olika cafeerna eller affarerna hittar man ganska moderna och schyssta stallen. Nattlivet haller valdigt hog klass har! Det finns flera nattklubbar och barer som ar mer eller mindre fullsatta alla dagar i veckan. Det ar oerhort mycket trafik och fororeningar och damm i staden, vilket gor att man blir ganska trott och har svart att andas.
Vart gesthouse har visat sig vara riktigt bra! Var vardinna Haliuna och hennes man ar mycket trevliga och hjalpsamma. Tillsammans med oss, fast i ett annat rum, i guesthouset bor en norsk-amerikansk kille vid namn Ian. Han ar for tillfallet bosatt i Shanghai, sa han har gett oss en del schyssta tips om staden! Haliuna ar mycket bra pa engelska, hennes man talar dock ingen engelska alls, men det gor inte sa mycket, Haliuna ar valdigt pratglad :)
Sa vad har vi da gjort?
Efter det att vi skrev senast (i mandags) var allting upplagt for en lugn hemmakvall for att vila upp sig efter tagresan och alla intryck. Dock hade var gesthousegranne andra planer och overtalade oss att ga ut eftersom han var har i jobbet och det var en av hans fa lediga kvallar och mornar. Vi gick till en trevlig och ganska stor pub vid namn Grand Khan Irish Pub, inte sa irlansk, men trevlig anda. Efter att de stangt klockan 24.00 tog vi en taxi for inga pengar till en nattklubb som heter Strings. Med stor skepsis gick vi in, men det visade sig vara en riktig hojdare! Bra musik och billig ol, samt ett liveband fran Philippinerna (!) som underholl med coverlatar och det var riktigt bra! Full fest och hem da nattklubben stangde vid 02.00.
Dagen efter gick vi upp relativt tidigt eftersom vi hade planerat en tur till landet med var vardinna Haliuna. Och sa blev det. Strax efter lunchtid tog de oss ut pa landet for en riktigt haftig upplevelse! Vi fick insupa det vackra landskapet pa vag in i ett naturreservad ca 1 timmes bilfard fran Ulan-Bataar. Haliuna visade oss "The thousand Lamas rock" dar Lamerna (inte djuren, buddhisterna) hade gomt sig i en grotta i en klippa da kommunisterna invaderade Mongoliet. Vidare visade hon oss "Turtle rock" som ar en gigantisk klippa som ser ut som en skoldpadda. I narheten av den gick vi upp till ett tempel som lag langt uppe pa en bergssluttning och OJ! sa vackert det templet var! Efter det blev det kvallsmat och sedan en ytterligare bilfard till platsen dar vi skulle sova i en gast-ger den forsta natten. Omgivningarna var helt fantastiska och vi njot i fulla drag! Dock intraffade det sa vanliga problemet med uppvarmning aven oss. Forst blev det oerhort avrmt och kvavt i taltel och vi for upp och oppnade dorren for att vadra ut. Senare framat smatimmarna vaknade vi av koldskador. Men det hela loste sig och var en trevlig upplevelse!
Foljande morgon bjods vi pa en mongolisk frukost som Haliunas man hade forberett. Detta var hemmagjort smor, the eller kaffe och kokt ris med mjolk pa. Intressant..smoret var supergott! Vi vaknade vid 10-tiden och vid 12 bar det av pa hastridning! Det var helt fantastiskt! Forutom oss tva var det Haliuna och en 20arig lokalformaga som red pa vars en hast genom de vackraste av landskap! Vi har inga filmer eller foton av denna turen, for vi ville inte riskera att ta sonder kameran ifall vi skule trilla av hasten eller nagot. Vi red genom dalar kantade av trad i stralande solsken, en riktigt underbar hostdag! Vi pausade efter ca en timmes ridande och da passade var guide pa att lura upp oss pa ett berg. Svettiga, trotta och ganska radda efter bergsklattringen kunde vi avnjuta var lunch pa bergstoppen med helt underbar utsikt! Efter den annu mer obehagliga nedklattringen red vi tillbaka till geren och packade vara saker och satte oss i bilen och blev skutsade till ett hostel som lag precis mitt ute i absolut ingenstans. Men OJ! sa vackert det var aven har! Vi spelade lite biljard pa sakert varldens storsta biljardbord och darefter lite pingis i ett ofardigt garage innan det var dags for kvallsmat foljt av en promenad i omgivningarna. Sedan somnade vi gott.
Efter frukost kommande dag blev vi visade en gammal kuliss fran en filminspelning av en film om Gingis Kahn och sedan en ENORM staty av densamme landshjalte. Efter det hem till Ulan-Bataar for lite tillfixning och sedan ut for att ha en liten atertraff med Kjell och Anders fran taget. Vi at god middag och drack ol och blev sedan ackompanjerade av tidigare namnda britter fran taget! En jatterolig kvall igar ocksa!
Idag har vi tagit det lugnt pa formiddagen och nu pa eftermiddagen av vi hamtat ut vara biljetter till var fortsatta resa och nu sitter vi har och uppdaterar!
Kina beger vi oss till pa lordagmorgon och kommer fram sondageftermiddag. Det ar oklart om vi kommer uppdatera mer innan vi reser! Och mark val att manga hemsidor inte ar tillgangliga i Kina och att vi annu inte vet om bloggen kommer kunna uppdateras dar!
Men tills vidare far ni ha det underbart darhemma!
Massor av pussar och kramar fran oss!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
åh underbart!!
SvaraRaderaLåter helt magiskt! Så otroligt mycket ni gör hela tiden!! Vad mycket ni får se, wow vilken livsupplevelse!
SvaraRaderaTänker på er varje dag!!
Så trevligt ni har det! Det är ju nästan så man blir förtröden. Jag skall åka dit någon gång när jag blir rik, alltså i mitt nästa liv. Hur har det gått med era kunskaper i mongoliska? nu har ni antagligen kunnat uppdatera dem. Trevlig fortsatt resa! Tack för fin rapportering, förresten, det måste jag säga. Puss & Kram.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaVilken angenäm överraskning har du, Anna-Sofia, bjudit på genom att ringa. När du ringde blev jag helt perplex, eftersom jag inte förväntat mig att du skulle ringa. Min första tanke var, vem sjutton är det som har så lik röst Anna-Sofias, men efter en stund fattade jag att det var du på riktigt.
KUL! Du lyckades nå mig just då jag hade en lucka i schemat och var på mitt arbetsrum.
Undrbart att ni är så nöjda och har gjort så mycket. Jisses, hur gick det med att rida? Du har ju inte suttit på en hästrygg på flera år. Otroligt att förmågan sitter kvar.
Du har verkligen vänt upp och ner på mina föreställningar om Mongoliet. Där ser man hur nyttigt det är att ge sig ut i världen. Man får ett helt annat perspektiv på tillvaron, minsann. Det är så lätt att tro att vi är storst, bäst och vackrast i vårt Sverige och alla andra sitter kvar i medeltiden, minst sagt.
Jag väntar med spänning på nästa rapport och hoppas innerligt på att ni verkligen kan fortsätta skriva och berätta var ni är och vad ni gör. Det blir olidligt annars. Hur än det är så tänker man på er, två tuffingar, och oroar sig emellanåt.
Jag saknar dig lilla Zosia och det känns som om du har varit borta inte två utan minst 22 veckor.
En stor stor kram på er båda- mamma Anna-Maria
PS Klassen som du har haft i psykologi hälsar så gott till dig och önskar lycka till med fortsatt resa.
fantastiskt!
SvaraRadera