Uppdatsen kommer tatt har i Kambodja! Filmen ar fran igar, i punkapausen.. Och det hette Wat Phnom och inte Wat Penh som jag skrev. Lite skammigt, vill ju inte verka obildad!
Idag stack vi iallafall till museet som var vart egentliga mal igar. Tuol Sleng. En skola som Khmer Rouge under 1975-1979 gjorde om till fangelse. Fangarna fick utsta grym tortyr for att sedan avrattas eller lamnas at sitt ode i sin cell. Av de sammanlagt 20 000 som satt fangslade overlevde endast sju. Gripande och magstarkt.
Pa fangelset fanns aven en intressant utstallning vi tittade lite pa. Den var gjord av en svensk man som hade besokt Kambodja under tiden Roda Khmererna huserade och hade, liksom manga andra vanstersympatisorer just da stottat Roda Khmererna. Han hade senare forstatt att deras resa (som var sponsrad av RK) enbart var en arrangerad resa for att visa vasterlanningar att det var jattebra i Kambodja - vilket ju naturligtvis var en logn! Han hade nu utstallning med foton han tagit under den resan (sent 1970-tal) och brevid bilderna hade han kommenterat under tva, ibland tre rubriker; ""Sanningen da", "Sanningen nu"och "Forbjudna tankar da". Mycket intressant, aven det.
Efter detta cyklade vi tillbaka till vart neighbahood. Prisade vart nya hotell for att vara rattfritt och tog det lugnt. Det borjade blixtra och mullra och nagra minuter efter det oppnade himlen sig och forblev oppen ett bra tag. Nar det till slut klarnade stack vi och at chokladkaka och tittade pa Slumdog Millionare. Stotte ihop med britterna fran baten, satt och snacka en stund och ska nu ga och lagga oss.
Godnatt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar