söndag 11 oktober 2009

BEIJING!




Har kommer en liten updato pa vara tre veckor I Kina!

En liten summering kan vara att Kina ar valdigt varierande (ratt sjalvklart, stort land). Maten ar jattegod, engelskan mycket begransad och inte minst manniskorna ar underbara. Det har hant flera ganger i nastan alla stader vi varit i att vi statt och stirrat pa en karta eller bara kannt oss allmant forvirrade och vilsna och det har alltid kommit upp nagon och erbjudit sin hjalp. Fantastiskt!

BEIJING
Lordagmorgon den 19/9 sa vi hejda till Mongoliet och Haliuna och satte oss pa vart 30 timmarstag till Beijing. Det var inte pa nagot satt samma drag pa taget som det varit mellan Moskva och Ulan Bataar, vi saknade vara norrman lite, men det var anda ok och efter lite drama var vi antligen i Peking!

Forsta kvallen motte vi upp med Anders och gick ut en svang i staden. Vi hamnade pa nagon slags pubgata vid en sjo dar ett gang pa sakert 30pers dansade aerobic precis vid ingangen. Markligt! Det var en rolig kvall som blev sen.

Vi bodde pa ett jattemysigt hostel som hette Saga inne i en hutong. Hutongerna ar uppbyggda efter Feng Shui regler och vi har aldrig sovit sa gott under resan som pa det hostlet! Helt underbart! Har fick vi aven tvattat vara klader och vi borjade kanna oss fraschare och fraschare.



2a dagen i Beijing tog vi det ratt sa lugnt. Vi gick runt en svang i staden och tog sedan en taxi till Silk market, ett stort kopcentrum fullt med allt man kan tanka sig dar det galler att pruta sig bla i fejjan! Det gjorde vi och kom hem med varsitt par ballerina och Eve en klanning. Pa vag tillbaka till vart hostel stotte vi ihop med britterna fran taget (helt sjukt, vad ar oddsen pa det liksom i en stad med 15,6 milj inv och en radie pa 16 mil??). Vi bestamde att vi skulle forsoka ses i veckan. Resten av dagen blev lugn och vi somnade tidigt i vara underbara sangar.



3e dagen gick vi till Himmelska fridens torg och Forbjudna staden. Mycket i historia i Beijing! Pa kvallen gick vi ut med vara britter och nagra andra fran deras hostel. Det var kul att traffas igen och hora om deras planer, aven om UB fortfarande ar partystaden no 1!



4e dagen hyrde vi var sin cykel och cyklade runt i Beijing. Varldens basta satt at ta sig runt forstod vi! Inte en backe sa langt ogat kan na och man far se sa mycket mer! Vi sag bl.a. Drum tower och Bell tower. Vi var valdigt stolta over oss sjalva over hur duktiga vi var pa att hitta! Hemma pa hostlet bokade vi en hiking tour pa kinesiska muren utan att reflektera over vad det skulle innebara och gick och lade oss tidigt da bussen skulle hamta oss 7.20 dagen efter.


5e dagen gick vi alltsa upp tidigt, slangde i oss var frukost och gav oss av for att ga en svang pa kinesiska muren… Efter en tre timmars bussfard (observera fortfarande inne i Beijing stad) kom vi fram till muren. Vi valde att ta linbana upp, mycket klokt beslut sa har i efterhand. Efter en ratt (valdigt-) nervos linbanefard var vi uppe pa muren.



















Utsikten var helt fantastisk!! Vi visste att vi hade 4 timmar pa oss att ga milen till det 30e tornet dar var vi skulle fa ata var buffe. Ratt lang tid tankte vi, men efter att ha vandrat i 20 minuter markte vi att detta var nog inte samma typ av tur vi hade fatt beskrivet av vara bekanta som varit pa muren fore oss. Nu forstar vi inneborden av “I climbed the Great Wall” for klattra var verkligen vad vi gjorde! Det ar alltsa detta som ar hiking! De forsta tva timmarna av var vandring var pa valdigt gamla delar av muren som var helt orestaurerade. Flera ganger mottes man av nanting som vid forsta anblicken sag ut som en vagg, men efter att ha tittat narmare ser man att dar ar trappsteg (oregelbundet stora givetvis) 7 meter rakt upp for att sedan pa andra sidan vara likadant fast nedat. Hur som helst, det var tufft, men efter 2-3 timmar kom vi till den lite mer renoverade delen av muren och nar vi val madde mallet var vi tredje paret framme! Fett coolt tyckte vi. Muren var helt fantastiskt, underbara omgivningar och det ar verkligen ett underverk. Men om vi skulle gora det igen, blir det nog ingen hiking tour…




























Sista dagen hyrde vi cyklar igen och cyklade runt med vara mora kroppar. Vi tittade pa Mao och var pa Lama templet for att avsluta med en vegetarisk buffet.

Tillbaka pa hostlet tog vi vara grejer och forsokte ta en taxi till tagstationen dar vi skulle ta oss till Xi’an. Vi tankte inte pa att det kanske inte tar 20 minuter att ta sig till tagstationen i enorma Beijing i rusningstrafik. En angel fran hostlet sprang ut med oss och fick tag i en taxi, formodligen sa hon att det var brattom for han korde som att det gallde livet. Tio minuter innan taget skulle ga slappte han av oss utanfor stationen. Vi sprang med vara 20 kilos packningar in pa varldens storsta tagstation (Evelina holl forst pa att springa in pa hotellet bredvid) hittade tagnummer, perong och tag och med tva minuter tills det skulle avga var vi ombord. Odoren om oss kan inte ha varit nadig. Det skulle ta ca 14 timmar att komma fram till Xi’an och pga av deras antagande nationaldag som till pa kopet firade 60-ars jubileum var de enda biljetterna vi kunde fa tag i hard seat. Det finns fyra klasser pa kinesiska tag:
Soft sleeper – 4 baddar I egen kupe typ.
Hard sleeper – 6 baddar I vaningar utan mojlighet att stanga om sig.
Soft seat – stolarna man sitter I ar som flygplansstolar.
Hard seat – Bankar, typ pagatagen.
Vi akte alltsa hard seat till Xi’an tillsammans med massa andra manniskor. Dock inga vasterlanningar. Blev en aning uttittade. Vi traffade varldens gulligaste kille som forsokte lara oss lite kinesiska och skrev ned lite olika fraser som vi kunde ova pa. Fem pa morgonen bjod han Ijja pa en marsipan-mjol kaka formad som en gris fran en kaklada han skulle ge till sin mamma. Ijja nickade och sa “yes it really is” nar han fragade om det var delicious.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar