söndag 11 oktober 2009

Xi'an

XI’AN
Val framme i Xi’an var vi trotta. Jattetrotta. Vi blev hamtade av var skjuts till hostlet och pa vag till minibussen sag vi en man bajsa nagra meter framfor oss. Vi var inte riktigt pa humor for att kunna hantera det. Hostlet vi bodde pa var daremot jattefint! Inte lika rent som Saga men personalen var battre pa engelska och interioren var jattehaftig! Och man fick gratis valkomstkaffe och en gratis ol varje kvall! Kan inte bli mycket battre. Efter att ha druckit vart kaffe gick vi for att skaffa biljetter till Shanghai. Vi ville verkligen inte vara i Xi’an under firandet av jubileet sa vi var lite nervosa, men allt gick bra och vi fick vara biljetter! Hard sleeper denna gang! Gladjen var total. Det var dock ungefar det vi gjorde den dan. Gick och handlade, men tog det efter det bara lugnt. Energin var som sagt, mycket lag.

2a dan akte vi och tittade pa terrakottaarmen. Vi akte med nagra belgare och var guide Snow. Vi gillade Snow. Hon var cool och kunnig! Terrakottaarmen var djupt imponerande! Aven detta ett underverk som vi ar sa glada att ha sett! Skont att ac:en funkade inne i hangarerna da det var 30 grader varmt ute. Vi svettades som grisar nar vi gick emellan stallena, medan Snow gick runt i jeans och kofta. Det ar ju host sa hon. Inte direkt som hosten i Sverige tankte vi…

Nar vi kom hem tog vi oss upp pa City wall som omringade staden (3mil) och hyrde en tandemcykel och cyklade runt. Var energin kom ifran ar det ingen som vet, men det var jatteroligt! Aven om cykeln var ett par storlekar for liten…


Nar vi kom tillbaka till hostlet satt vi och snackade med var israeliske roomie. Vi bestamde att vi kunde kaka tillsammans, en liten stund senare kom en vi hade snackat med dan innan och vi bjod med honom ocksa. Ryktet spred sig och efter 20 minuter stod vi 8 pers (tva britter, tva amerikaner, en israel, en kines/amerikan och vi) redo for att hitta en schysst restaurang. Vilket vi gjorde! Vi hade snurrbord och bestallde in massor med mat! Allting var supergott (det ska aven sagas om Kina, maten ar dogod, inte sa latt att fa vegetariskt, men nar man val far det ar det jattegott!). Allt detta ink vars tva ol for 30 kr per pers. Ratt sa najs!!! Vi fortsatte kvallen genom att ga tillbaka till baren pa hostlet. Vi hade jatteroligt och aven detta blev en sen kvall. Xi’an var inte sa daligt anda.

Dan efter sov vi lange. Vi hyrde sedan cyklar och cyklade till muslimkvarteret, en stor marknad med mat, klader, souvenirer och allt vad man kan onska sig. Dar fanns aven en stor Moske. Vi sag inte den, men vi horde boneutroppen.













Vi cyklade vidare till den enorma affaren vi hade varit dan innan (och gatt vilse) for att inhandla lite proviant for tagfarden. Lamnade sedan vara cyklar och gick och at. Klockan var inte sa mycket och vi visste inte vad vi skulle gora under vara sista timmar i Xi'an. Pa vad tillbaka till hostlet gick vi forbi ett massagestalle. Telepatin slog gnistor och vi gick dit och fragade vad det skulle kosta. 88 yuan for 90 minuter fotmassage, helt ok tyckte vi och slog till. Mannen vi fragat vid ingangen ledde oss till hissen och pa var vaning kom tre man emot oss, gav oss tofflor och visade oss till vart rum. Val dar var dar varsin soffsang typ och en stor teve. Vara massoser kom in och under de 90 minuterna gick storre delen av konversationen ut pa att forklara vad Sverige var. Och var det lag. Men massagen var underbar och det som vi trodde skulle vara endast fotmassage blev hela kroppen. Skont! Efter det gick vi tillbaka till hostlet tog vara ryggor och stack till tagstationen ( i god tid) och tog vart 25timmars tag till Shanghai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar