tisdag 20 oktober 2009

Ho Chi Minh City (Saigon)

Vi borjar med en tillbakablick (ovan) fran Nha Trang som vi igar kvall lamnade for Ho Chi Minh City (eller kanske mer kant - Saigon). Denna gang bussfard (!) med sleeperbus (inkl. toalett inne i bussen). Vi trodde det skulle vara sjukt gott, men resulterade i samst bussomn hittills. Det bevisar att man inte ska ha for hoga forvantningar.

Kom till HCMC vid 06.00 och gick ca 50 meter till vart guesthouse. Vackte halva stallet och fick lamna vara vaskor dar och de bad oss komma tillbaka vid 12.00-13.00. For sova, det ville vi ju inte....

Vi vandrade iallafall snallt ivag och at lite frukost pa ett narliggande cafe beslutade vi oss att ga till "War remnants museum" som behandlar Vietnamkriget. Tyngdpunkten ligger pa kriget USA forde mot Vietnam, men aven bitar om revolutionen mot Frankrike, en avdelning med bilder om hur hela varlden stottade Vietnam, att Vietnam och USA nu har normal diplomatisk kontakt samt ganska mycket om hur det an i moderna dagar fods missbildade och sjuka till foljd av att USA slappte "Agent Orange" (dioxin) over Vietnam. Oerhort manga starka bilder och emellanat valdigt, valdigt hemskt och vi hade bada graten i halsen till och fran. Bland annat fanns en tank med doda foster som var missbildade. Ganska magstarkt da man sovit daligt och atit en bulle. Dock var vi bada valdigt glada over att ha gjort besoket pa museet, da det var oerhort intressant.

Vi satte oss sedan och at lite lunch i parken framfor "Reunification Palace" (vilket vi inte har besokt narmare an..). Parken ar oerhort vacker och fungerar som en sval oas i HCMC som ar fullstandigt knokat med mopeder och motorcyklar! (Vi som trodde Hanoi var mycket..). Vadret idag ar valdigt fint, det ar varmt och stralande solsken. Men de flesta vet ju hur det blir i kombination med trafik och hoghus = JATTEVARMT! Men vi klagar inte, tvart om tycker vi valdigt mycket om HCMC hittills!

Det blir dock bara en kort trip har. Vi har redan bokat var resa till Phnom Penh, dels pa grund av att vart visum i Vietnam borjar lida mot sitt slut, dels for att vi ville ta oss till Phnom Penh via bat som gar genom Mekongdeltat, vilket gjorde att vi fick korta var vistelse i HCMC. Sa imorgon tar vi oss tidigt nedat landet och aker omkring i Mekongdeltat till bats. Dar ska vi fa uppleva flytande marknader och hantverk bland annat. Vi ska spendera natten pa en bat och sedan ta oss via Mekongfloden nastan hela vagen till Phnom Penh!

Nagra bilder blev tyvarr inte tagna under formiddagen, da kameran var inlast pa hostelet. Forhoppningsvis ger vi oss ut under eftermiddagen och fotar denna livliga stad!

Istallet far ni garna ga bakat till inlagget dopt "Nha Trang" dar tva nya videos ar upplagda!

Skot om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar