Efter att ha tittat lite som hastigast i guidboken om Guilin och gatt en svang i centrum beslutade vi oss for att boka hostel i Yangshuo redan efter en natt i Guilin, for tjejen i receptionen verkade ha ratt – Guilin var val ganska fint, men inte sa mycket ha och definitivt inte i tre dagar. Evelina bokade snabbt och latt om till tva natter i Yangshuo och vi gick och lade oss for att nasta morgon ga upp ganska tidigt och checka ut.
Som av en handelse dubbelkollade Evelina sin bokning och upptackte at hon inte alls bokat tva natter i Yangshuo, utan i Yangzhuo – en stad utanfor Shanghai! Efter lite forvirring, lang tystnad och lite tankande lyckades Evelina fa tag i ett hostel (samma som vi bokat i Yangshuo fran borjan) per telefon och boka nastkommande natt dar och sedan en natt till i Guilin. Detta for att alla hostel i Yangshuo var fullbokade samma dag. Det felbokade hostellet i Yangzhuo gick inte fa tag pa via telefon, men ett mail skickades och svaret blev att de inte skulle ta betalt for vart lilla bokningsmisstag. En natt till i Guilin alltsa och vi hyrde vars en cykel och tog oss till Guilins jattekanda (enligt guilinborna sjalva) park och traskade omkring. Vi blev mer fotade av andra turistkineser an vi fotade omgivningarna och solen den stralade.
Gjorde inget speciellt pa kvallen och gick sedan och la oss i var dubbelsang som vi fatt hyra i brist pa annat.
Dagen efter tog vi bussen till Yangshuo. Pa busstationen traffade vi en israelisk snubbe – Ohad, som vi snackade med i vantan pa bussen. Bussresan tog ca en timme och framme i Yangshuo bestamde sig Ohad for att haka pa oss till vart hostel och boka sin enda natt dar ocksa. Eftersom han bara skulle vara i Yangshuo en natt gav han sig genast ut pa cykeltur, medan vi gick en svang “pa stan” och sedan satt pa hostellet och tog det lugnt. Dar borjade vi prata med en svensk tjej som hette Jessica och en engelsk kille som hette Nick. Vi bestamde att vi alla fem (vi, Ohad, Jessica och Nick) skulle ga ut och ata en bit mat och sa blev det. Efter var lilla maltid kopte vi nagra ol i narbutiken och satt pa hostellet och snackade och drack bira.
Dagen efter gav sig Ohad ivag vidare till Macau och vi hyrde oss en cykel och cyklade ivag ut pa landsbyggden. Vi cyklade nastan vilse i gassande solsken (ca 35 grader varmt), men fick se vacka limestonecliffs och floden som ringlade sig fram mellan bergen.
Har pa filmen tror vi att vi kommit ratt men efter att ha lagt ner kameran marker vi att vi ar helt fel. Vi vander och cykelturen blir 2,5 timmar langre...
Detta resulterade i en heldagsutflykt och nar vi kom tillbaka till hostellet mottes vi av en valbekant syn – Christina som vi lart kanna pa var utekvall i Xi’an satt dar i vart common room pa hostellet! Det blev ett glatt aterseende och vi bestamde tillsammans med Nick som kom och slog sig ner vid oss att ga ut och ata pa kvallen. Jessica och en tysk, valdigt annorlunda gubbe som kommit till vart hostel tidigare samma dag kom och hakade pa vara middagsplaner och tillsammans gick vi pa restaurangjakt. Vi gav oss ut pa turistgatan i staden och efter ca 10 minuter var tyskgubben sparlost forsvunnen (han hade en del schnapzar innanfor vasten) men vi andra at middag anda. Det var trevligt och vi tva och Jessica gick sedan till ett internetcafe medan Nick och Christina vande ater till hostellet. Nick hade i uppdrag att valja en film som vi skulle kolla pa pa kvallen. Da vi tre kom tillbaka till hostellet hittade vi tyskgubben sovandes i sin sang i vart dorm och vi slog oss ner framfor “Bruno” pa tvn. Evelina och A-S som inte sett en film pa en manad skrattade sa vi grat och lade oss sedan nojda och glada till sangs med planen att motas klockan nio foljande morgon for en gruppcykeltur till en narliggande by som tillverkade handgjorda solfjadrar.
09.00 var det sagt och ca 10.30 satt vi pa vara cyklar, Evelina, A-S, Jessica, den nu vakne tysken, Christina och Nick. Vi trampade ivag (forst at fel hall) till grannbyn genom ett vackert landskap.
I grannbyn parkerade vi cyklarna utanfor en marknad som salde allt och inget dar vi tog oss en lunch. 1,20 svenska kronor kostade en skal med risgrot och gronsaker. Allt mitt i folkvimmlet i marknaden med pumpande eurodisco (eller natt) i bakgrunden.
Vi gick sedan en promenad genom byn till solfjaderfabrikerna dar vi fick se hur man for hand tillverkade solfjadrar och sedan malade pa dem. Vi tog en cola (tysken tog en ol) med utsikt over floden och gick sedan tillbaka och hamtade vara cyklar och cyklade genom byn tillbaka till floden dar vi tog en liten farja over till andra sidan.
Darifran cyklade vi pa smavagar genom underskont landskap och sma pitoreska byar tillbaka till Yangshuo.
Vi landade lagom till kvallsmat. Aven denna kvall blev filmkvall och det blev “Revolver” och “Burn after reading”, vilka bada var bra, men den sistnamnda var jattekul.
Dagen efter gick i det slappa tecknat och vi strosade omkring lite i staden, sa hejda till Nick och Christina som lamnade Yangshuo och gick till turistmarknaden dar vi kopte varsin planbok, lite krimskrams och Evelina en jattefin vaska. Prutandet var supersvart, damerna i staden var stenharda. Sa mindre an planerat blev kopt. Vi skaffade oss aven vara bussbiljetter till Nanning, som skulle bli var nasta destination pa vag ner till Vietnam. Kvallen blev ytterligare en filmkvall och vi sag Parfymen, nu nagot halvtrotta pa att kolla film med kass hemmagjord oversattning och lade oss for att ga upp tidigt och ta bussen till Nanning.
Sa blev det en tidig morgon och en ganska snabb och smartfri bussresa till Nanning som ar en stad, av turister mest anvand som mellanlandning mellan Kina och Vietnam. Sa aven for oss. Vi skaffade bussbiljetter till Hanoi och gick pa en vegetarisk restaurang i staden som lamnade oss tamligen oberorda. Hopp i sang och annu en tidig avresa mot nya destinationer, nytt land! Vietnam vantade och vi kande oss upprymda och glada. Kina – detta enorma och mangsidiga land, som har varit en alldeles fantastisk upplevelse och behandlat oss valdigt val, kandes anda som vi var klara med. De racker nar det racker sa att saga!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar