Hejsan alla!
Har kommer ett litet inlagg fran Hoi An i centrala Vietnam. Vi kom hit igar efter en 19timmars bussfard (nattetid) med fina resekamrater. Innan vi val kom pa bussen satt vi pa busstationen i Hanoi och vantade i 6 timmar. Mustigt. Pilla navel har fatt en helt ny innebord for oss den senaste manaden. Vietnameserna ar verkligen snalla och hjalpsamma! Bland annat sa kopte en tant pa bussen vars en tandborste till oss for hon trodde vi inte hade nagra tandborstar! Maltider var inkluderade pa bussen och det fanns till och med vegetariskt alternativ! Sent om kvallen vacktes vi plotsligt av att hela bussen letade efter nagonting de tydligen inte hittade. Ingen forklarade vad de letade efter, men de skrattade at vara yrvakna och forvirrade miner. Busshaufforen och bussvarden ordnade med taxi till oss fran staden vi blev avslappta i till Hoi an som ligger en mil bort. Nar vi hoppade av bussen vinkade alla hejda till oss.
Vi kom da till Hoi An som ar en valigt mysig stad, om an turistig (bilder ovan). Har ar fullt med skradderier, eftersom stadens specialitet ar att sy upp klader till folk. Evelina har fatt tva klanningar uppsydda och A-S en. Da vi skulle boka var bussbiljett till NhaTrang (som avgar imorgon kvall) sprang vi pa Dan, en bekant fran transsibiriska. Han var har tillsammans med tva irlandska tjejer och en hollandsk kille. Vi motte upp dem pa kvallen och tog en ol. Dessforinnan hade vi tva insupit ett antal "Happiaweo"-rom och cola, av vilka vi sedan inte madde prima av (inga katastrofer dock!).
Tavla med "SUPABONO"motiv pa baren med de ack sa "goda" romochcolorna.
Samma stalle har matleverans till hotellet - mediokra priser, men till basta varde..
Idag skulle kanske Lurie och Ross - aven de kanda fran taget, komma ner till Hoi An - och i vilket fall ska vi mota upp Dan och hans folje for en ol eller fem!
Imorgon kvall bar det av pa en tolvtimmars bussrea till Nha Trang dar vi ska vara i fem natter. Skont med lite sol och bad tycker vi!
Till nasta gang - skot om er!
Hej
SvaraRaderaKollar om det funkar. Jag återkommer
Kerstin
Hej EveIjja!
SvaraRaderaNi flitiga myror,som bloggar i ord o bild så att vi här uppe i Norden verkligen kan leva oss in i hur ni har det.Känner igen mig lite i bilderna från Bejiing o Shanghai.Vietnam har jag aldrig varit i,men verkar vara värt ett besök.Ni utnyttjar resan väl med upplevelser på alla plan.
Här hemma har hösten kommit med fart.Träden står i sina vackraste färger,och i höst har jag tid att njuta av det.
I november tillbringar jag en weekend i ett kloster utanför Lund,tillsammans med en väninna.Tid för eftertanke och meditation.Många åker dit för att stressa av,tentamensläsa eller deltaga i något program.I ett av programmen nämndes bönen Rosenkransen,har för mig att du berättat om den,men kommer inte ihåg vad.Berättar mer efter vistelsen.
Annars mår vi ganska bra.Ingen svininfluensa men vaccination pågår.
Erik o jag planerar lite matlagningskvällar.Hade en för några dagar sedan med hemlagad ravioli och ett nytt rött kaliforniskt vin till,supergott.
Ha det nu riktigt bra och ta väl hand om er.
Stor kram Kerstin.Per hälsar.
Fantastiskt fina reseskildringar. Vilken resa! Vietnam som vi hörde talas så mycket om på 1960 - och 1970-talen! Underbart. Ni har underlag för både bok och för att hålla föredrag. Jag skall till NHR imorgon och tänker boka in er för ett föredrag. Jag vill gärna vara först med att boka er. Gaget blir inte högt, men ni får säkert kaffe och bulle (nybakad, med ost och skinka). Jag hör av mig imorgon.
SvaraRaderaTrevligfortsatt resa!
Jag lovade höra av mig idag och jag vet inte varför. Jag nöjer mig med att önska er trevlig fortsatt resa! Hur länge skall ni stanna i Vietnam förresten?
SvaraRaderaKram.
Är väl bäst man kommenterar här också så ni ser att man faktiskt läser...
SvaraRadera-Shit, vad ni grejar med den här bloggen! De här proffsäventyrarbloggarna
man kollat på förut, med Skinnarmo, dahlmann, Kropp, mfl. Bleknar i jämförelse. Vilken sponsor som helst hade fått mer valuta genom er!
Ska ni bli proffsäventyrare? Evelijja backpack & travel AB!
Grämer mig lite att man inte tänkte längre än Alperna på den tiden man var ute och reste själv....